Varmtvannsproblemer i borettslaget?

Av Ken Røsholt 14. februar 2019

Problemer med varmtvannet i borettslaget

Varmtvannstrøbbel trenger ikke skyldes feil med hverken egen varmtvannsbereder eller felles berederanlegg. Årsaken kan være at en nabo har kjøpt et blandebatteri med dårlig kvalitet, eller har et gammelt blandebatteri. Men hvordan skal du kunne vite det? 

Årsaker til varmtvannsproblem

Problemet oppstår som regel i borettslag hvor det begynner å bli behov for renovering eller utskifting av komponenter som blandebatterier. Problemet kjennetegnes gjerne av at:

  • Det tar lang tid å få varmt vann
  • Varmtvannet blir borte med engang man stenger krana
  • Store ujevnheter i temperaturer

Årsaken er ofte: 

  • Feil på et batteri
  • Dårlig kvalitet på produktene (f.eks. tappekranen på kjøkkenet eller blandebatteriet i dusjen)
  • Alder og slitasje på produktet
  • Feilmontering

Når og hvor oppstår problem med varmtvannet?

Det finurlige her er at det som regel ikke er den som har det dårlige blandebatteriet som får trøbbel med varmtvannet, men andre naboer. Som merker det best når vedkommende ikke bruker sitt batteri, kran eller hva det måtte være. Og det blir gjerne lagt godt merke til om morgenen, når en opplever å måtte vente 20 minutter på at vannet i dusjen skal bli varmt!

Her er en liten forklaring på hva som skjer:

Fordi kaldtvannstrykket er høyere enn varmtvannstrykket, vil kaldt vann strømme feil vei gjennom blandebatteriet (som regel termostatstyrt dusjbatteri) inn i varmtvannsrørene når andre brukere tapper varmtvann. Da får de i bestefall bare lunket vann ut av blandebatteriet. 

Hvordan finne feilkilden?

Når slike problem oppstår, er det naturlig at vi rørleggere blir kontaktet. Ofte er det nødvendig med en kartlegging for å skaffe oversikt over problemene. Er det bare noen få som opplever varmtvannstrøbbel, deler de sannsynligvis stigerør og hovedrør. Da blir kartleggingsjobben vår litt enklere, men slik er det ikke alltid.

I tilfellet jeg beskriver nedenfor dro vi ut til et borettslag vi har en serviceavtale med. (En avtale som for øvrig innebærer at vi er raskt på stedet, og at vi har en fast, avtalt pris på medgåtte timer. I tillegg til at vi utfører kontroll av berederrommet en gang i året).

En beboer i 3. etasje i blokka hadde henvendt seg til styret på grunn av manglende varmt vann. Siden vi nylig hadde installert felles berederanlegg der, var det derfor naturlig å tro at det var her problemet lå. Det var det imidlertid ikke. Videre sjekket vi sirkulasjonssystemet for varmtvannet, men vi fant ingen feil her heller. Derfor måtte vi gjennomføre en kartlegging, og denne avdekket så mange avvik at vi ble nødt til kontrollere alle leilighetene.

Gjennomslagskontroll – kontroll av blandebatteri

Selve kontrollen, det vi på fagspråket gjerne kaller en gjennomslagskontroll, tar ikke mer enn rundt 10 minutter i hver boenhet. Da sjekker vi blant temperaturen på varmtvannsrør og ser etter kondens på blandebatteri.

På dette oppdraget var avtalen at styret skulle stå for jobben knyttet til kontrollen, men den som hadde feilen, skulle betale kostnadene for å rette det opp. Vi fant feil i 10 leiligheter. Hvilke leiligheter det var snakk om, var det selvfølgelig bare styret som fikk vite. Her gjelder hensyn til personvernet. 

Aldri mer varmtvannstrøbbel?

For å redusere risikoen for varmtvannstrøbbel handler det kort oppsummert om å kjøpe kvalitetsprodukter og sørge for at de blir riktig montert. Bytt ut blandebatterier og termostater som lever på overtid. Og skulle problemene likevel oppstå – for det gjør de før eller siden – kan det være lurt å ha en avtale med en VB Rørlegger som kan møte på raskt varsel.

Er du forresten interessert i tips for å forebygge vannskader i borettslaget? Last ned sjekklisten nedenfor! Vi anbefaler også et besøk på temasiden vår om borettslag. Her har vi samlet mye nyttig informasjon, tips og råd, nettopp om borettslag.

Gratis sjekkliste: Forebygg vannskader i borettslag og sameier

 

Temaer: Problem med varmtvann i borettslag, Rørlegger


Ken Røsholt's photo

Av: Ken Røsholt

Ken Røsholt har jobbet som rørlegger hos VB Funksjonell VVS i 8 1/2 år. De 2 siste årene som prosjekt- og avdelingsleder på Romerike. Som prosjektleder har han oppdrag som rehabilitering av baderom, total rehabilitering av eneboliger, installering og service på varmepumper, varmeanlegg og nybygg. Han koordinerer, i samarbeid med daglig leder, oppdrag for 2-3 kollegaer. Da håndterer de servicejobber og har egne avtaler med NAV på service av dusjtoaletter og hev/senk servantløsninger. Han har tidligere bakgrunn som bilmekaniker med fagbrev.

Epost

Webside

  • Skriv en kommentar

Hei! VB Bloggen er stedet for tips og råd, spennende nyheter og nye trender for alle som trenger litt energi, vann og varme. Våre kunnskapsrike fagfolk og gjesteskribenter deler smarte løsninger og nyttige artikler med deg om noe av det viktigste vi har: vann, varme og energi.

Du er nå på VB Bloggen Proff.
Besøk VB Bloggen Privat ›

Last ned sjekkliste: Forebygg vannskader i borettslag og sameier

Siste innlegg

Temaer

Se alle