5 fallgruver du må unngå i prosjektarbeidet

Av Marie Christine Sanner 19. november 2020

VB_blogg_fallgruver-du-må-unngå-i-prosjektarbeide-v2

Enkelte prosjekt er dømt til å mislykkes allerede før de har startet, mens andre kjemper seg fram til målstreken før de faller om. Og så er det de som lykkes. Hva er det som gjør at noen får det til og noen feiler? Vi har tatt for oss fem faktorer som kan være avgjørende for om du kommer seirende ut av prosjektet, eller ikke.

1. Manglede forankring

I mange tilfeller er ikke prosjektet godt nok forankret hos ledelsen fra starten av. Slike prosjekter har en lei tendens til å bli nedprioritert underveis når andre spennende og nødvendige saker dukker opp og legger beslag på viktige ressurser.

Et godt tips for å ikke havne i denne fallgruven: Sikre at alle – inkludert mellomlederne - er med og har samme forståelse for prosjektet fra start, og at alle vet hva målet er.

2. Dårlig planlegging

Har du opplevd at noen har utført en jobb for deg bedre enn forventet? Det gir ikke bare godfølelse, det øker sjansen betraktelig for at du deler opplevelsen med andre også. Ved å ha en god plan for hvordan et prosjekt skal gjennomføres og følges opp, øker også sannsynligheten for at du leverer over forventning, med de positive ringvirkningene det har. Konsekvensen av det motsatte er heller ikke vanskelig å forestille seg, er det vel?

Tid er en knapphetsfaktor i de fleste prosjekt, og planlegging kan bli så som så. Ta deg tid til å lage en god plan – basert på realistiske tids- og kostnadsrammer, for her faller mange gjennom.

Les også: 6 klassiske feil rørleggere (og andre) bør unngå i anbudskonkurranser

3. Oppfølging – hva er det?

Rapportering og oppfølging er også vesentlige elementer i et prosjekt. Og begge må utføres. Det hjelper imidlertid ikke så mye med rapporter, hvis en ikke forstår at en må følge opp og gjøre noe med det rapportene viser. En god rapport skal inkludere eventuelle avvik - med forklarende årsaker - og tiltak. Oppfølgingen ligger i å sørge for at tiltakene blir gjort, som for eksempel å sende endringsmeldinger i tide.

Faste rutiner for oppfølgingsmøter og hvordan informasjonsflyten skal være, er avgjørende for at du som prosjektleder og dine medarbeidere skal få en forutsigbar og definert ramme for gjennomføring av prosjektet. Og ikke minst, for at dialogen med byggherre og andre aktører skal bli best mulig.

Slurver du med dette punktet, mister du fort kontroll både på økonomien, framdrift og prosjektet som helhet.

4. Kunnskap og kompetanse

Denne sier seg nesten selv, men det hender at noen faller gjennom her også. Den som skal lede et prosjekt må være oppdatert på gjeldende krav og forskrifter, og ha den rette kompetansen. Ikke la deg friste til å gyve løs på et prosjekt uten å være sikker på at du har ressursene, kunnskapen og ferdighetene som skal til for å gjennomføre.

Koronaen som fortsatt henger over oss, gjør det ekstra viktig å ha en backup også; hvem kan steppe inn hvis nøkkelpersoner blir borte?

5. Organisering og ledelse

Det hender jeg møter personer i en eller annen sammenheng, som jeg tenker er på feil hylle i livet. Personer som garantert er gode på noe, bare ikke på akkurat det de gjør i den situasjonen du møter dem. Lyder det kjent? Sånt kan skje i prosjekter også. Det er ikke alle som egner seg til å lede og som har det som skal til for å organisere slik at jobben blir gjort best mulig. En god leder evner å tenke helhetlig, er god på å lese medarbeiderne sine og får dem til fungere godt sammen.

Uklar ansvarsfordeling og manglende motivasjon er også ingredienser i oppskriften på mange havarerte prosjekt, så ikke undervurder dette punktet heller.

Les mer: Hva kan du forvente av en god prosjektleder når du skal ha vann, varme og energi i bygget ditt?

VB og prosjektlederkompetanse

Jeg håper punktene over er en nyttig påminnelse til deg som står foran et nytt prosjekt, slik at du unngår fallgruvene.

I VB tilbyr vi medlemsbedriftene våre spesialkurs i prosjektledelse. Benytter du en VB bedrift i et av dine prosjekt, er derfor sjansen stor for at de har medarbeidere med god prosjektlederkompetanse. I tillegg benytter de trolig også VB Smart, et komplett kvalitetssikringssystem som ivaretar kvalitetssikring av hele prosjektet, fra planlegging og utførelse til igangkjøring og overlevering. Slik sikrer vi høy kvalitet hele veien.

Vi er opptatt av at du skal føle deg trygg på at VB leverer som avtalt og at vi unngår fallgruvene. Enten det handler om vann, varme eller energi, store eller små oppdrag, og uavhengig av hvor i landet ditt prosjekt skal utføres.

last ned presentasjon om viktige krav og standarder for rørbransjen

Temaer: Prosjektgjennomføring


Marie Christine Sanner's photo

Av: Marie Christine Sanner

Marie Christine Sanner arbeider som prosjektansvarlig i VB med hovedansvar for kompetanse, HMS og kvalitet. Hun er spesielt opptatt av kompetanseheving i faget, i tillegg til kvalitetssikring og dokumentasjon i hverdagen for lærlinger, rørleggere og prosjektledere i rørleggerbransjen. Å utvikle og kunne tilby kvalitetsfulle kompetanseprogrammer på vannbåren varme, sanitærteknikk og prosjektledelse, mener hun er avgjørende for å sikre riktig og oppdatert kompetanse i rørleggerfaget. Christine har i tillegg til lang arbeidserfaring som prosjektleder i en rørleggerbedrift, utdannelse innen prosjektledelse og HRM.

Epost

Webside

  • Skriv en kommentar

Hei! VB Bloggen er stedet for tips og råd, spennende nyheter og nye trender for alle som trenger litt energi, vann og varme. Våre kunnskapsrike fagfolk og gjesteskribenter deler smarte løsninger og nyttige artikler med deg om noe av det viktigste vi har: vann, varme og energi.

Du er nå på VB Bloggen Proff.
Besøk VB Bloggen Privat ›

New call-to-action

Siste innlegg

Temaer

Se alle