I håndverkerbransjen foregår det en kamp mellom de seriøse og de mindre seriøse aktørene. Og for de som har høy yrkesstolthet og jobber for å levere kvalitet er det irriterende å miste kunder til aktører som gjør ting halvveis eller ulovlig. Spesielt dersom kunden ikke anerkjenner verdien av ordentlig dokumentasjon. Heldigvis er ikke hver håndverker nødt til å kjempe denne kampen alene, de får god hjelp av den pågående digitaliseringen.
Mange håndverkere er underlagt en rekke dokumentasjonskrav. Krav som krever tid og ressurser å imøtekomme. Forbrukere flest vet at papirene må være i orden for å nyte godt av en verdiøkning etter oppussing, men ettersom dokumentasjonen frem til nå ofte har blitt oppbevart i en plastmappe på loftet har det også eksistert en viss aksept for at mye informasjon går tapt ved boligbytte eller generasjonsskifte. Det har endret seg.
Samfunnet vårt går gjennom en digital revolusjon, og akkurat som fakturaer og strømmålere, flyttes også håndverkerdokumentasjon over på digitale flater. Det er gode nyheter for de seriøse aktørene.
For det første, effektiviserer digitaliseringen dokumentasjonsarbeidet. IT-systemet som utgjør boligens digitale servicehefte, Boligmappa, er integrert i de fleste dataprogrammene håndverkere allerede bruker. Etter å ha lagt inn nødvendig informasjon som vanlig, trykker man enkelt på Boligmappa-ikonet, og dokumentasjonen lagres automatisk på riktig sted og måte. Da har man både sikret at riktig dokumentasjon alltid kommer til rett kunde, og at man tilfredsstiller kravene til overføring og lagring av FDV dokumentasjon, og garantibevis.
For det andre, er det god kundeservice. Dokumentasjonen ligger alltid lett tilgjengelig for kundene og fordi bedriften bruker mindre tid på dokumentasjon, kan hver enkelt håndverker bruke mer tid på selve leveransen. I det lange løp får kundene altså mer for pengene.
For det tredje, legger bedriften igjen et eviglevende digitalt visittkort i hver bolig bedriften utfører arbeid. Det betyr at uavhengig av hvor mange ganger en bolig skifter eier, så vil det alltid være enkelt å se at det var deres bedrift som pusset opp badet.
Dette er så klart ikke like gode nyheter for de bedriftene som ikke er opptatt av å levere kvalitet eller å etterfølge krav og lovverk. De får nemlig ikke innpass til digitaliseringsfesten.
Les også: Derfor bør du benytte digitale rørleggere
Alle bedrifter som ønsker å benytte Boligmappa blir sjekket for tre ting:
Fordi disse kravene er så strenge blir det å kunne levere til Boligmappa et kvalitetsstempel i seg selv, og Boligmappa setter da på mange måter standarden for hva som kan defineres som en seriøs aktør av bransjen og forbrukerne.
I dag foreligger det allerede håndverkerdokumentasjon for 25 prosent av norske boliger på Boligmappa, og etterspørselen blir stadig større fra både kunder og bedrifter. Og fordi de useriøse håndverkerne aldri vil få innpass i Boligmappa kan vi litt bombastisk påstå at de useriøse aktørene digitaliseres vekk fra markedet.