Skal du pusse opp eller bygge nytt bad? Da kan det være økonomisk lønnsomt å kjenne til regelverket knyttet til baderomsarbeider på forhånd. Det er for eksempel ikke gitt at du får igjen på forsikringen hvis du har gjort jobben selv. Eller, hva gjør du hvis badet viser seg å ikke holde mål, eller at utstyret er feil montert? Her er en oversikt over de viktigste reglene du bør være kjent med før du setter i gang.
Greit å vite: Oppussing av bad er ikke søknadspliktig etter plan- og bygningsloven. Dette gjelder totalrehabliltering av bad og våtrom innenfor en bruksrett, eller flere bruksenheter innenfor samme branncelle. Dette gjelder også ved enklere og mindre totalrehabiliteringer. Unntaket er for eksempel blokker hvor det er nødvendig å gå gjennom brannskiller ved bytte av sluk som er støpt inn i etasjeskilleren. Er det snakk om nybygg derimot, er bygging av våtrom (som bad og vaskerom) alltid søknadspliktig.
Merk deg at denne loven uansett krever faglig kompetanse av den som skal utføre jobben. Gjør du det selv, uten å ha den rette kompetansen, har du sannsynligvis lite å stille opp med overfor forsikringsselskapet ved eventuelle skader og erstatningskrav. Det vil heller ikke være noe pluss på salgsoppgaven den dagen du skal selge boligen din.
Last ned huskeliste: Dette må du tenke på når du skal pusse opp badet »
Denne loven er det også en klar fordel å være kjent med. Den gjelder avtaler som inngås mellom næringsdrivende og deg som forbruker, og kan komme til bruk under eventuelle konflikter og uenigheter. Her står det blant annet følgende (§ 5):
"Tjenesteyteren skal utføre tjenesten fagmessig og ellers vareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg".
Begrepet fagmessig kan ses på som vanlig praksis og god skikk i faget. Hvis du har fått utført oppdrag du ikke mener er fagmessig bra nok, gir denne loven deg mulighet til å prøve saken rettslig. Reklamasjon ved arbeid er vanligvis innen to år etter utført oppdrag. Hvis resultatet av arbeidet derimot er ment å skulle vare vesentlig lenger, kan fristen være 5 år. Det samme gjelder arbeider på fast eiendom. Uansett må du huske å reklamere innen rimelig tid etter at du har oppdaget, eller burde ha oppdaget, mangelen. I rettspraksis betyr det at du har 2-3 måneder på deg.
Merk deg også § 9 om tilleggsarbeider, hvor det blant annet står følgende:
"Viser det seg under utføringen behov for arbeid utenfor oppdraget som det er praktisk å utføre sammen med oppdraget (tilleggsarbeid), skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren."
Men en regel er sjelden uten unntak, så bruk gjerne et minutt eller to på å lese gjennom hele paragrafen. Det er flere punkter det er lurt å kjenne til der. Det kan også være tilfeller hvor tjenesteyter kan kreve pristillegg, hvis det skyldes uforutsette forhold på forbrukers side. Sjekk ut § 33 hvis du vil vite mer om dette.
Les også: 6 feller du kan gå i når du skal pusse opp badet
Tettpå er et tiltak fra Skatteetaten og samarbeidspartnere, for å hjelpe deg med å finne seriøse håndverkere. På siden finner du også flere gode råd til oppussingsarbeidet og samarbeidet med den innleide arbeidskraften.
Når du kjøper varer og utstyr som privatperson er du beskyttet av flere lover, som forbrukerkjøpsloven og angrerettloven. Et godt tips for å unngå vanntrøbbel på badet er å passe på at utstyret du kjøper er tilpasset og godkjent for norske forhold. Forhør deg med fagfolk hvis du er usikker.
Les mer: Baderomsoppussing på budsjett
Her er vi over på elektrikernes fagområde, men vi tar med denne fra § 2 også, da det er viktig å minne om at både elektriker- og rørarbeider skal utføres av folk med rett kompetanse:
"Elektriske anlegg skal prosjekteres, utføres, drives, vedlikeholdes og kontrolleres slik at de ikke frembyr fare for liv, helse og materielle verdier."
Med grundig dokumentasjon står du atskillig sterkere i eventuelle tvister og forsikringssaker. Hvis du benytter fagfolk til jobben, skal det leveres dokumentasjon på det som er utført, samt drift og vedlikeholdsinstruks på installasjoner og utstyr.
Ved hjelp fra en VB Rørlegger benyttes Dextro, et digitalt kvalitetssikringsverktøy som dokumenterer alle arbeidsoperasjoner. Du kan lese mer om dokumentasjon på bloggen vår, blant annet i artikkelen: Avhendingslov: Nå blir det enda viktigere å dokumentere baderomsarbeider.
Vi anbefaler alltid at du skriver en kontrakt med en nøyaktig beskrivelse av hva som skal gjøres og hva slags utstyr som skal installeres. Da er det ingen tvil om hva som er avtalt hvis det skulle oppstå problemer. Dette er også viktig også hvis du og rørleggeren fordeler oppgaver dere imellom. I VB bruker vi ferdige kontrakter basert på håndverktjenesteloven.
Selvfølgelig anbefaler vi også å bruke en seriøs og fagkyndig rørlegger. Sjekk grundig at rørleggeren har kvalifikasjonene som trengs for å utføre det arbeidet du ønsker. For dårlig arbeid kan fort føre til fuktskader og store utgifter senere. Be gjerne aktuelle kandidater om referanser fra tidligere kunder, og sjekk bedriftens økonomi. Skulle rørleggeren gå konkurs før arbeidet er ferdig, kan du risikere å miste det du har investert i oppussingen. Du kan sjekke dette på proff.no.
Lykke til med arbeidet!
Og du, skulle du ha lyst på flere tips og råd, anbefaler vi deg å laste ned både e-boken og huskelisten vi har laget. Vi har også en egen temaside Alt du bør vite om oppussing av bad hvor vi har samlet relevant informasjon på ett sted. Den er verdt et besøk.
Ps! I denne artikkelen har vi, som nevnt innledningsvis, omtalt de lovene vi mener er viktigst for deg som forbruker når det gjelder oppussing, rehabilitering og bygging av bad. Lovverk er jo et omfattende og komplisert område og vi tar derfor forbehold om at vi kan ha utelatt noe du kanskje tenker burde vært med, eller at beskrivelsene våre ikke er fullstendige. Tips oss gjerne hvis det er noe du mener hører med i oversikten vår!