Nytt tiår, nye muligheter. Garantert med fortsatt rivende teknologisk utvikling. Hvordan vil det påvirke rørleggerens rolle framover? Vil det fortsatt hete rørlegger om ti år og hvordan vil bestilling av rørleggertjenester foregå? Vil vi lykkes med å få flere jenter inn i bransjen? Slik ser vi for oss rørleggeren anno 2020-2030.
Tilgjengelighet 24/7. Teknologien har skjemt oss bort og gjort at vi har høye forventninger til leveranser. Hvis en pakke kan leveres få timer etter en bestilling, hvorfor ikke en service eller et nytt toalett? Og når vi kan bestille frisør og legetimer på nett, hvorfor skal ikke kundene kunne gjøre det samme når det gjelder utstyr og rørleggertjenester? Eller: Hvis en kan chatte med kundestøtte i banken eller hos forsikringsselskapet, hvorfor ikke med rørleggeren?
Spør du meg, tror jeg oddsen vil være høy for at vi vil få se store endringer i bransjen i løpet av kort tid. Chattetjenester, videostøtte og kalendere hvor kundene selv kan bestille tid som passer for dem. Døgnet rundt. Mange som tilbyr tjenester knyttet til lekkasjer, tining av frosne rør og åpning av tette avløp, tilbyr allerede hjelp utenom vanlig arbeidstid, så hvorfor ikke utvide det til å omfatte andre tjenester også? Hvis det passer deg best å få kjøkkenkranen fikset når du kommer hjem fra jobb klokken 23, og det er en rørlegger tilgjengelig på det tidspunktet? Framtidens rørlegger er fleksibel.
Okei. La meg være ærlig. Vi har alle hørt minst én historie om en håndverker som ikke dukket opp til avtalt tid. Det er ikke noe jeg er stolt av på vegne av bransjen, og det ligger fortsatt et stort forbedringspotensial på dette området. Som bransje er vi nødt til å ta kundeservice på alvor. Vinnerne blir de som evner å sette dette i høysetet. Jeg tror mye er gjort her bare ved noe så enkelt som å avklare forventninger i forkant av et oppdrag.
Kundeservice for meg er også å tilby kundene det de trenger nå, og det de vil få behov for på et senere tidspunkt i livet. Det jeg leverer skal vare lenge, være tilpasset forskjellige livsfaser og etterlate minst mulig fotavtrykk. Miljøvennlige kvalitetsprodukter og installasjoner som helst ikke fører til verken utslipp eller avfall. Bruk av energieffektive varmeløsninger. Det er bærekraft i praksis, og noe jeg mener rørleggere anno 2020 og framover må ha kunnskap om, være opptatt av, og praktisere i hverdagen.
Det går ikke an å snakke om framtidens rørlegger uten å nevne kvinnene. I følge Ingeborg-nettverket, er så mange som 98 prosent av dagens rørleggere menn. Heldigvis jobbes det mer med å rekruttere flere jenter, blant annet gjennom Ingeborg-nettverket. Likevel tror jeg mange bedrifter trenger en dytt. I undersøkelsen kvinner i byggenæringen i 2019, utført av BNL, svarte to tredjedeler av bedriftene at de ikke har kvinnelige ansatte og så mange som 80 prosent av dem har ikke gjort noen tiltak for rekruttere flere jenter til bransjen. Jeg synes vi bør heie jentene enda mer fram i dette tiåret. Vi trenger dem!
Rørleggerfaget har alltid vært i utvikling, men de senere årene har teknologien fått en stadig større plass i yrket. Med automatisering og digitalisering blir tekniske anlegg både i bygg og boliger blir mer kompliserte og forutsetter også kunnskap om effektiv energiutnyttelse, miljø og godt inneklima.
Kontinuerlig kompetanseheving er derfor nødvendig også i dette yrket, noe blant annet videreutdanningen KEM (klima, energi og miljø) er et eksempel på. Utdanningen skal kvalifisere for arbeid knyttet til prosjektering, drift, vedlikehold og service på varme-, kjøle- og ventilasjonsanlegg. Spørsmålet nå er hvor lang – eller kort - tid det vil gå, før den tekniske biten tar overhånd og manuell fiksing av rør bare blir en liten del av jobbhverdagen. Så liten at tittelen rørlegger ikke lenger gir noen mening, Jeg tror vi vil se yrkestittelen VVS-tekniker i stedet i løpet av de nærmeste årene.
Det går heller ikke an å snakke om framtidens rørleggere uten å komme inn på digital dokumentasjon. De fleste VB-bedriftene har allerede brukt det digitale kvalitetssikringsverktøyet VB Smart i flere år. Digital dokumentasjon, både før, under og etter en leveranse - til privat- og bedriftskunder – må bli en selvfølge. Sjekklister og enkel deling av dokumentasjon mellom forskjellige faggrupper som minimerer feil. Det er riktig første gang som gjelder.
Uansett hvordan det nye tiåret blir, skal vi gjøre hva vi kan for å fortsette med hovedoppgaven vår; å levere vann, varme og energi til hele landet. Om det blir som VB Rørleggere eller VB VVS-teknikere, spiller ikke så stor rolle. Kunnskapen skal vi ha like fullt, både kvinner og menn.
Godt, nytt tiår!