Kan rørleggeren nekte å montere utstyr som jeg har kjøpt selv?

Av Ken Røsholt 17. januar 2017

Rørleggeren kan si nei til å montere utstyr som han ikke kjenner eller anbefaler.

Du har brukt massevis av tid på å tråle gjennom nettbutikker og diverse utsalgssteder etter de riktige tingene, med det riktige designet, til den riktige prisen. Alt utstyr er kjøpt inn. Nå skal det bare monteres. Eller? Vil ikke rørleggeren, sier du?

Derfor kan rørleggeren si nei

En rørlegger kan velge å si nei til å montere VVS-utstyr som du har kjøpt selv. Hvis rørleggeren mener at produktene du har kjøpt inn ikke holder forsvarlig kvalitet, er det faktisk hans eller hennes plikt som håndverker å fraråde deg å bruke det. Håndverkerens omsorgsplikt heter det, og hensikten med denne er rett og slett å beskytte deg mot feil og mangler.

Noen vanlige grunner til at rørleggere vegrer seg for å montere utstyr de ikke selv forhandler:

  • Kvaliteten på produktet er ikke god nok, eller antas å være for dårlig
  • Produsenten til produktet som du har valgt har et dårlig omdømme
  • Rørlegger har erfaringer med produktet som gjør at han ikke vil anbefale å bruke det
  • Rørlegger har ikke fått opplæring i montering av produktet og vil ikke risikere å gjøre feil

Det er selvsagt utrolig irriterende å komme i en situasjon hvor innredningen og VVS-utstyret er handlet inn, men så vil ikke rørleggeren skru det opp. Hvorfor havner noen i denne knipa? Og hvordan kan du unngå det?

Fornuft og ufornuft i kjøpsøyeblikket

I Norge er vi temmelig tussete etter interiørløsninger og innredningsdetaljer som ikke «alle» har. Vi bruker mye tid på å lete etter møbler, gjenstander og utstyr til hjemmet som bekrefter oss selv og skiller oss fra naboen. Når vi finner disse tingene, er det ikke alltid fornuften som styrer.

Vi kjenner vel alle noen som kan fortelle den mest fantastiske historien om hvordan akkurat det møbelet, bildet, teppet eller serviset ble en del av deres hjem på strabasiøst, eller nærmest mirakuløst, vis.

Eller vi kan se på en ting i eget hjem og vite med oss selv at prisen var uanstendig høy, men pytt, det var verdt det. «Ufornuftige» kjøp kan faktisk vise seg å være noen av de kjøpene vi er aller mest fornøyd med i ettertid!

Fornuftige kjøp er de vi gjør når vi handler rasjonelt, og vi mener at vi på en eller annen måte gjør ekstra gode vurderinger når vi handler. Å kjøpe et produkt der du får den laveste prisen eller de beste betingelsene, er en typisk utløser for «fornuftsfølelsen». Det kan kjennes veldig riktig og lurt, men ironisk nok kan det være de tilsynelatende mest fornuftige innkjøpene som viser seg å være de mest ufornuftige på sikt.

For eksempel kan pengene du sparte på en vare da du kjøpte den, bli til småpenger sammenlignet med det du senere skal betale for å fikse den og eventuelt skader som den førte til.

LES OGSÅ: Hva koster det å pusse opp badet?

Vi handler på egenhånd i større grad

Netthandel har gjort det veldig mye enklere for oss å bli både mer fornuftige og ufornuftige innkjøpere. Tidligere måtte vi inn i en fysisk butikk både for å se produktene, få nødvendig informasjon om bruk og montering, og gjennomføre selve kjøpet. Eller, så lot vi rørleggeren anbefale riktig utstyr til badet, og fikk et tilbud på produktene sammen med prisen på jobben. Dette skjer fortsatt i dag, men stadig flere av oss fullfører hele kjøpsprosessen selv på nettet, eller vi bruker Google som konsulent, og kjøper det vi skal ha på nærmeste og billigste utsalgssted.

Sammenlignet med alt som finnes på nettet av inspirasjon, tips, anbefalinger og tilbud, kan selv de største og flotteste VVS-butikkene virke begrenset i utvalg. Det du imidlertid kan tenke litt på, er at rørleggere og fagbutikker tilbyr færre produkter blant annet fordi mange dårlige produkter aldri ble tatt inn i sortimentet. En kvalitetssikring er med andre ord allerede gjort av fagfolk som vet hva produktene skal være gode for. Dette betyr at du kan handle helt trygt hos rørleggeren eller i fagbutikken. Skulle noe likevel vise seg å være feil med det du kjøper, så får du fikset opp i det uten noen som helst problemer! Fagfolk tar ansvaret.

Tre ting du må tenke på når du handler VVS-utstyr

1. Reklamasjon

Når du handler deler til røropplegg eller innredning og tilbehør til våtrom og kjøkken på egenhånd, på nettet eller for eksempel i billigbutikker som ikke er VVS-spesialiserte, er du selv ansvarlig for reklamasjon ved eventuelle feil. Hvis du er uheldig og får problemer når du skal reklamere på varen du har kjøpt, har du ingen du kan «skylde på», og heller ingen som kan hjelpe deg å ordne opp. Netthandel er enkelt og greit, men å reklamere og kreve erstatning for varer du har kjøpt på i en nettbutikk, viser seg å ikke være like enkelt alltid. 

Handler du derimot VVS-utstyret gjennom en seriøs rørlegger, får du både garanti og reklamasjonsrett med på kjøpet. Rørleggeren står ansvarlig for produktet, også hvis det er noe feil med det. Ikke minst: Skulle det vise seg å være noe feil med det du har fått, så kommer rørleggeren tilbake og fikser det! Null stress for deg, med andre ord.

2. Dokumentasjon

Når en profesjonell rørlegger sier ja til å montere utstyr du har handlet inn selv, må du sørge for å ha nødvendig dokumentasjon på produktene. Du skal kunne vise fram noe som sier hvilke standarder produktet er testet etter, og du må skaffe monteringsanvisning på nordisk språk.

Det er viktig for profesjonelle rørleggere å dokumentere jobbene de gjør og utstyret de bruker. Noen rørleggere sier ja til å montere innredning og "utvendig" utstyr fra andre leverandører, men nei til å bruke rørdeler og røropplegg som de ikke selv forhandler. Dette handler i stor grad om at rørleggere dokumenterer et totalansvar for jobben som er utført, og må være helt sikre på at alle komponenter som inngår er trygge - for deg.

3. Tilpasset norske forhold

Du må sjekke at VVS-utstyret du kjøper er egnet for bruk i Norge. Vi bor i et land med høyt vanntrykk og spesielle vannkvaliteter som gjør at det stilles ekstra høye krav til produkter på norske bad og våtrom.

Vi har også en byggepraksis i Norge som er annerledes enn i mange andre land. For eksempel er det vanlig i å legge vannrør inni veggene i norske bygg. Vi skal bare en tur over landegrensa før vannrørene normalt ligger utenpå veggene. Rør som er laget for utvendig bruk, har kanskje en annen kvalitet enn rør som er utviklet for bruk i veggen. Å kjøpe rør med feil kvalitet fra utlandet og bruke dem inne i veggene hjemme i Norge, kan rett og slett få veldig kjedelige følger!

LES OGSÅ: 10 tips til deg som skal pusse opp badet

Spør før du handler

La deg for all del inspirere og opplyse på nett. Det er en stor og viktig del av prosessen rundt det å pusse opp og fornye hjemmet! Finn produkter som interesserer og frister deg, og sjekk gjerne priser hos ulike tilbydere. Men så kan det være lurt å bremse litt.

Kontakt rørleggeren som du vil bruke til jobben, og spør om han kan gå god for produktene du vurderer å kjøpe. Spør også om han kan levere tilsvarende produkter gjennom grossist eller anbefalte leverandører. Det er ikke sikkert at du får like god pris som på nett, men til gjengjeld gjør du et 100 % trygt kjøp, og kan overlate både bekymringer og opprydningsjobben til rørleggeren dersom det skulle skje noe.

Vær også klar over at det er vanlig at rørleggeren tar litt mer betalt for å montere materiell som du har kjøpt på egenhånd. Rent prismessig, når du legger sammen kostnadene for arbeid og utstyr, behøver det altså ikke være store forskjellen på om du kjøper produktene selv, eller via rørleggeren.

Snakk uansett med rørleggeren før han eller hun står hjemme på badet ditt for å montere utstyr av usikker kvalitet eller ukjent opphav. Da slipper du i hvert fall å betale for et nei!

LES OGSÅ: Hvordan velge riktig rørlegger?

Gratis e-Bok: Slik planlegger du nytt bad

Temaer: Velge rørlegger, Bad


Ken Røsholt's photo

Av: Ken Røsholt

Ken Røsholt har jobbet som rørlegger hos VB-bedriften Funksjonell VVS i 8 1/2 år. De 2 siste årene som prosjekt- og avdelingsleder på Romerike. Som prosjektleder har han oppdrag som rehabilitering av baderom, total rehabilitering av eneboliger, installering og service på varmepumper, varmeanlegg og nybygg. Han koordinerer, i samarbeid med daglig leder, oppdrag for 2-3 kollegaer. Da håndterer de servicejobber og har egne avtaler med NAV på service av dusjtoaletter og hev/senk servantløsninger. Han har tidligere bakgrunn som bilmekaniker med fagbrev.

Epost

Webside

  • Skriv en kommentar

Hei! VB Bloggen er stedet for tips og råd, spennende nyheter og nye trender for alle som trenger litt energi, vann og varme. Våre kunnskapsrike fagfolk og gjesteskribenter deler smarte løsninger og nyttige artikler med deg om noe av det viktigste vi har: vann, varme og energi.

Du er nå på VB Bloggen Privat.
Besøk
VB Bloggen Proff ›

Gratis e-Bok: Slik planlegger du nytt bad